شناسهٔ خبر: 31425 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اکران فیلم محمد(ص ) برای میهمانان خارجی جشنواره فیلم فجر

دبیر بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: بر اساس گفت وگو با مجید مجیدی، فیلم محمد (ص) برای میهمانان خارجی بخش بین الملل اکران می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، علیرضا رضاداد صبح دیروز یکشنبه ۳۰ فروردین در نشست رسانه ای بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر که در موزه سینما برگزار شد اظهار کرد: این فیلم در دو نوبت برای میهمانان خارجی اکران خواهد شد.

وی افزود: نکته جالب اینجاست که میهانان خارجی جشنواره نیز درخواست کرده بودند که اگر امکان نمایش فیلم محمد(ص) وجود دارد، این فیلم برای آنان اکران شود.

رضا داد همچنین گفت: با توجه به مسافرت عباس کیارستمی همزمان با جشنواره فیلم فجر، مرورآثار وی برای روز نخست جشنواره در نظر گرفته شد.

وی افزود: از نیمه دوم سال گذشته که تفکیک بخش ملی از بین الملل در جشنواره فیلم فجر قطعی شد، برنامه ریزی وسیعی تا به امروز انجام شد تا این بخش نیز در حد نام فیلم فجر باشد.

رضاداد در ادامه به دلایل تغییرات در جشنواره سی و سوم اشاره کرد و گفت: اگر می خواستیم در بخش بین الملل جشنواره به همان شکل گذشته عمل کنیم؛ اتفاق مهمی در این حوزه نمی افتاد، بنابراین با توجه به نشست های کارشناسی با استفاده از نظر اهالی رسانه به این نتیجه رسیدیم که برای رسیدن به توفیق، بخش بین الملل باید به صورت مستقل برگزار شود.

وی افزود: بخش بین الملل جشنواره تا زمان مدیریت مرحوم سیف الله داد به صورت غیررقابتی و به مرور آثار بزرگان سینمای جهان اختصاص داشت؛ که البته با توجه به دسترسی آن زمان ما به سینمای جهان و نبود شبکه نمایش خانگی، به طور قطع بهتر از این نمی توانستیم عمل کنیم.

رضاداد اضافه کرد: از آن زمان اولویت جشنواره به طور عموم با بخش ملی بوده است؛ اما علاقه مند بودیم بخش بین الملل هم با استانداردهای بهتر و کامل تری برگزار شود.

دبیر بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر در ادامه به مقررات این بخش اشاره کرد و گفت: بخش بین الملل جشنواره امسال به دو بخش سینمای سعادت (فیلم های برتر جهان) و جلوه گاه شرق (فیلم های آسیایی و جهان اسلام) تقسیم شده که در هر دو بخش ۱۱ فیلم خارجی به همراه سه فیلم ایرانی رقابت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه حدود۳۰۰ فیلم خارجی در بخش های مختلف برای حضور در جشنواره متقاضی بودند گفت: در بخش هنر و تجربه نیز ۱۲ فیلم غیرایرانی و دو فیلم ایرانی را انتخاب کردیم.

رضاداد، در معرفی بخش مرور آثار نیز توضیح داد: در این بخش سینمای دو کشور ترکیه و چین همچنین فرانچسکو رزی کارگردان مطرح جهان را خواهیم داشت.

وی در معرفی داوران بخش های مختلف هم گفت: در بخش سینمای سعادت داورانی از کشورهای هنگ کنگ، ترکیه، فرانسه و روسیه به همراه رضا میرکریمی و نیکی کریمی حضور خواهند داشت.

رضاداد، داوران جلوه گاه فجر را نیز فیلمسازانی از کشورهای روسیه، اندونزی، استرالیا، گرجستان، ایتالیا بهمراه منوچهر محمدی (تهیه کننده) و نگار جواهریان بازیگر معرفی کرد.

دبیر بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر همچنین به اهدا سه جایزه ویژه با عنوان جایزه مصطفی عقاد، جایزه همگرایی ملل و بهترین استعداد درخشان که به کارگردان زیر ۳۵ سال اهدا خواهد شد اشاره کرد و گفت: این جوایز را پنج بانوی هنرمند از کشورهای عراق و لبنان و هنگامه قاضیانی و مریلا زارعی بازیگران ایرانی انتخاب خواهند کرد.

وی در ادامه، در پاسخ به پرسشی درمورد رویکرد بخش بین الملل برای برگزاری جشنواره با توجه به محدودیت های نمایشی ایران و همچنین وضعیت انتخاب داوران، گفت: شناسایی فیلم در جشنواره های مختلف یک رویه عادی و ثابت است. ما در نهایت به ۳۰۰ فیلم رسیدیم و تلاش کردیم فیلم ها را با رویکردهایی انتخاب کنیم تا نیاز به حذف بخش هایی از آن نبوده و با رویکردهای سینمای ایران همگام باشد.

دبیر جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: اگر سینمای ایران را به عنوان یک سینمای نجیب و پاک و با رویکردهای خانواده، نجابت و... بتوانیم به درستی معرفی کنیم می توانیم در دریافت فیلم هایی با این رویکردها، توفیقات خوبی به دست آوریم. البته ایجاد این توفیق نیاز به ساز و کار رسمی در سازمان سینمایی دارد.

رضاداد تاکید کرد: قرار است سازمان مستقلی تحت عنوان جشنواره ها و امور بین الملل با کارشناسان متمرکز داشته باشیم.

وی ادامه داد: تجربیات من می گوید که اگر سازمان یافته حرکت کنیم می توانیم جشنواره ای بین المللی با تراز سینمای ایران و ارزش های خودمان داشته باشیم. این مهم قطعا می تواند دست یافتی باشد اما باید جزو اولویت های مان قرار گیرد.

دبیر سی و سومین جشنواره بین الملل فیلم فجر ادامه داد: اینجا می توان به این نکته هم اشاره کرد که اگر بتوانیم برنامه ریزی درستی در این زمینه انجام دهیم می توانیم به راحتی هم وارد تولیدات مشترک شویم و از این پیله ای که خواسته یا ناخواسته دور خودمان بسته ایم خارج شویم و گستره مخاطبان بین المللی خود را افزایش دهیم. معتقدم با تلاش زیاد می توانیم جشنواره ای اصیل با محور قرار دادن مضامین انسانی، اخلاق، خانواده، اشتراکات فرهنگی و... داشته باشیم.

رضاداد درباره هزینه های جشنواره هم گفت: اکنون خیلی هزینه نمی کنیم. در هر صورت باید برای معرفی سینمای ایران تلاش کنیم و شاید این هزینه ها برای معرفی سینمای ایران هنوز منطقی باشد. الان در تمام جشنواره های مهم دنیا، این هزینه ها صورت می گیرد. ما به طور طبیعی باید این هزینه ها را به نیابت از موسسات خصوصی انجام می دهیم که بنیه مالی خیلی زیادی ندارند. در هر صورت در سینمای ایران، دولت بخشی از هزینه های معمول را انجام می دهد.

وی افزود: تولید مشترک امروز برای همه دنیا جذاب است، چرا که هزینه های تولید فیلم افزایش قابل توجهی پیدا کرده است و تولید مشترک می تواند هم به کاهش هزینه کمک کند و هم مخاطبان را چند برابر می کند.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر یادآور شد: یکی از پیشنهادات ما در سازمان جشنواره ها، پایه ریزی، رفع موانع و ایجاد یک صندوق تولید مشترک سینمایی است. روی این ایده در حال کار هستیم تا بتوانیم درباره آن در نشست مدیران سینمایی کشورهای منطقه بحث کنیم.

رضاداد در پاسخ به سوال دیگری درباره تعداد کم سالن های نمایش دهنده فیلم های بخش بین الملل جشنواره فجر اظهار کرد: چون در دوره اول برگزاری بخش مستقل بین الملل هستیم، ارزیابی روی گذشته است. اما در عین حال مذاکراتی با سینما کوروش انجام شده است که درصورت استقبال مردم، سریع آن دو سالن به چرخه نمایش فیلم های جشنواره اضافه شود.

وی گفت: آمادگی داریم به محض فروش بلیت چهار سالن سینما آزادی، دو سالن از سینما کورش را به جشنواره اضافه کنیم.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر همچنین در پاسخ به پرسشی درباره همزمانی بخش بین الملل جشنواره با یکسری از جشنواره های بین المللی اظهار کرد: وضعیت قبلی و همزمانی بخش بین الملل با بخش ملی، بدترین شرایط را رقم می زد چرا که لب به لب جشنواره برلین قرار داشتیم.

وی ادامه داد: زمان پیش بینی شده مناسب ترین است و فاصله خوبی با جشنواره فیلم کن داریم. در واقع مهمانان ما هیچ مشکلی جز مشکلات شخصی مانند فیلمبرداری اثر جدید و...، برای حضور در جشنواره نداشتند و فکر می کنم در بهترین زمان برگزاری قرار داریم. ضمن آنکه ما تاکید داشتیم که با رویدادهای فرهنگی دیگر کشور مانند نمایشگاه کتاب تداخل نداشته باشیم.



** برای حمایت از سینمای داخلی نمی توان در را به روی فیلم های خارجی باز کرد

رضاداد در ادامه و در پاسخ به پرسش خبرنگار لس آنجلس تایمز درباره اینکه چه زمانی قرار است بخش خصوصی در یک رقابت آزاد فیلم خارجی متناسب با فرهنگ ایران را در سینماها به نمایش در آورد؟ اظهار کرد: حتما می دانید که یکی از انگیزه های شکل گیری جشنواره ها در دنیا این است که فیلم هایی در جریان عمومی سینمای صنعتی چندان امکان توفیقی پیدا نمی کردند.

وی یادآور شد: عده ای از اهل فکر، جشنواره هایی را پدید آوردند و امروز وقتی ریشه های جشنواره کن یا برلین را می بینید، بر اساس این نیاز شکل گرفته اند.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: این موضوعی که مورد سوال قرار گرفت، یکی از مشکلات سینمای ایران است. ما به لحاظ باورهای خود هیچ ملاحظه ای بابت نمایش فیلم خارجی نداریم؛ اما از نظر ظرفیت های نمایشی دچار محدودیت جدی هستیم. 

وی توضیح داد: این محدودیت امروز خود را به شکل دیگری به سینمای ایران تحمیل می کند و کتمان نشدنی است. پس اگر می خواهیم از صنعت سینمای داخلی خودمان حمایت کنیم نمی توانیم درها را باز بگذاریم و نمایش بی حد و حصر فیلم های خارجی را داشته باشیم؛ چرا که در این صورت با سرعت زیاد به سمت آن چیزی می رویم که در سال های ۵۵ تا ۵۷ اتفاق افتاد.

رضاداد تاکید کرد: به نظر می رسد برای این منظور باید حرکت آرامی در این مسیر داشته باشیم و البته از نظر زیرساخت ها هم خودمان را تقویت کنیم تا به حداقل دو هزار سالن نمایشی در کشور برسیم.

بخش بین الملل سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از شنبه پنجم اردیبهشت در تهران آغاز می شود و تا ۱۲ اردیبهشت ماه ادامه خواهد شد.

نظر شما